٢٠٠٧/٠٦/١٨

من شابه اخاه فما ظلم


في احدي المناقشات علي الانتر نت مع اخي الكبير وصديقي في نفس الوقت

الفنان ياسر حسين

كنا بنتكلم عن مدونته وعن موضوع الشخبطه الي بيطلع منها ابداع محدش يشوفوا أو يفهموا غير القليلين

وقالي كده في مداعبة اخوية

يبني ... انت مش وانت صغير كنت بتشوفني وانا برسم وتقلدني منتا بتعرف ترسم كويس مترسم رسمه وشوف رد الفعل هل هيكون جميل او لا وخساره تدفن مواهبك جوه نفسك كده حاول وحاول لحد متوصل للي انت عاوزه

انا عن نفسي مكدبتش خبر وعنها وقمت ناطط علي الورقه البيضه ومسكت قلم رصاص قديم يكاد يستغيث من شده البري

وقلت اجرب ارجع زكرياتي بس مع الاسف رجعت زكرياتي حتي في رسوماتي ويوم مرسمت رسمت واحد من قفاه ههههههه وعجبي

اتمني نقولولي رايكو

تحياتي ليك يا اخويا العزيز ومتخفش مش هاكل منك الجو ههههه



هناك ٣٢ تعليقًا:

Yasser Hussein يقول...

ايوه كده ارسم يا عم
وكل الجو ولا يهمك
أنا أكون مبسوط بنجاح أخويا الوحيد
في انتظار رسومات جديدة
خالص تحياتي الأخوية

linda يقول...

حلوة بجد الصورة

ومعتقدش اننا حنقدر نوصلك مدى روعنها بجد

كمل رسم ومتحرمناش من باقي المواهب

تحياتي

تامر حسين يقول...

ياسر حسين
تلميذك بقي بس هروح منك فين
تحياتي الاخويا بردو
ليندا
مكنتش عارف ان ممكن تكون كويسه اوا رائعه زي مبتقولي بيتهيألي كده انك بتعظمي من شأني مش اكتر عمتا ربنا يسهل واحاول تاني وتالت مين عارف يمكن يكون بداخل كل واحد فينا موهبه هو نفسه مش عارفها
تحياتي

Hadota ... حدوتة يقول...

بص بقى انا اول واحدة مريت على البوست دا الصبح بس كنت فى الشغل وكل ما اجى اعلق يقولى بيج نوت فوند

فاعتبرنى التعليق الاول

بص الصورة حلوة جدا بس عشان انت اللى راسمها عارف انا زمان كنت فترة بطلت كتابة والناس القريبين منى كانوا يقولى اكتبى ومتبطليش
ولما كنت اكتب حاجة كنت انبسط اوى
عارف ليه؟؟
عشان كنت بحس ان الحاجة ثمرة ابداعى انا حتى لو مش حلوة يكفينى انها بتاعتى
مش قصدى ان الصورة وحشة .. بالعكس لعلمك بقى الصورة عجبتنى جدا .. واقعية والتفاصيل اللى فيها حلوة
دا على حسب فهمى المتواضع فى الرسم يعنى

الاهم من دا كله يا فنان انى بحسدك فعلا انك بتعرف ترسم اخوانك الغلابة اللى هما انا بيحبوا الرسم بس للاسف عمرى ما اعرف ارسم خاااالص
كان نفسى اكون بعرف

تحياتى المدونة جميلة
وانا اتبسطت اوى بيها
تحيااااتى

عمرو غريب يقول...

يا عم ارسم والناس الكثير الي مش فاهمة فهي معذورة لانها لا تفهم هذا الفن تحياتي لك واتمني لك التوفيق

تامر حسين يقول...

حدوته
بجد رفعتي من روحي المعنويه ومعلش لو مكنتيش اول واحده تكتبي في الموضوع بس كفايه انك حاولتي ومأسعفكيش الحظ بس طبعا انا مبسوط كتير انك كنتي بتحاولي تكوني اول واحده تعلق في البلوج
مرسيب كتير ليكي واتمني تكوني من اصدقاء المدون

عمور باشا
متحرمش من ردك الكريم واتمني ترد علي باقي المواضيع الي بالمنتدي عشان بردوه تذيدني شرف
تحياتي

غير معرف يقول...

الاول انا ضيفة جديدة وياريت تقبل وجودي بينكو ثانيا الرسم جميل جدا تسلم ايداك بس عايزة اعرف هو مدينا ضهرة لينا ولا اية اوعي يكون زعلان مننا منقدرش علي زعلة
تحياتي ليك

تامر حسين يقول...

اهلا مشمش انتي اول مره تخشي هنا بس انا عارفك من مدونه اخويا ياسر حسين فنان الكاريكاتير
سعدت بلقاءك
بس علي فكره انا نفسي مش عارف انا ليه رسمته كده ولو لاحظتي انا كاتب يوم مرجعت بزكرياتي رسمت واحد من قفاه
يظهر هو كمان بيرجع معايا
تحياتي

tona يقول...

اجمل حاجه في الموضوع زي ما حدوته قالت ان انت اللي راسم دا

وكفايه انك بتحاول

بس هو انا استغربت ليه القفا بالذات

tona يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Dalia يقول...

ايه ده انتو اخوات ؟؟؟
انا كنت مفكراه تشابه اسماء بس
لما عرفت ان انتو اخوات دلوقتى بس خدت بالى ان فيه شبه كبير بينكو

الرسمه دى لذيذه اوى يا تامر
بس هو مستغرب من ايه
شكله مستغرب عشان رسمته من قفاه

المره الجايه ارسمه من وشه
:)

تحياتى

تامر حسين يقول...

شكرا ليكي تونا ده بس من زوقك
داليا تصوري ان انا نفسي مش عارف هو مستغرب من ايه صدقيني لو قلتلك انا لما رسمت مكنش في بالي اي حاجا عاوز ارسمها وايدي هي الي رسمت لوحدها
تحياتي ليكي كتير ومتحرمينيش من ردودك الجميله

Dalia يقول...

انا كمان بيجى لى الاحساس ده لما اجى اكتب

بحس ان القلم هو اللى بيكتب لوحده مش دماغى ... فى اول كلمه بكتبها ببقي مش عارفه اايه اللى بعدها و لغايه اخر كلمه بنهى بيها و بعد ما اقرا

اقول لنفسي
هو انا اللى كتبت ده ؟؟؟ طيب كتبته ازاى

تامر حسين يقول...

بالظبط داليا هو ده الي بيحصلي
علي فكره انا مبسوط جدا انك متابعه المدون وده في حد ذاته بيديني دافع كبير اني استمر في التدوين
تحياتي ليكي كتير

محمود على يقول...

وبتقول مبتعرفش ترسم
ده انت باشا
كمل وارسم الصوره حلوه اوووي

koukawy يقول...

خدنا ايه من وشه لما يدينا قفاه
هههههههههههههههههههههه
تصور انه شبه ياسر

smraa alnil يقول...

هي اي نعم من قفاه
بس والله العظيم جامدة
ومش عارفة سيت ان الصورة كدة بتفكر

يعني راجل فهيم :)

بس بجد والله حلوة اوي
استمر انت مبدع

تامر حسين يقول...

koukawy
مع اني معرفكش
بس انا الي اسمي انا بقول لاخويا استاذ ياسر
او ابيه ياسر
ثانيا انا مقدرش اشبه رسمه زي دي باخويا
تحياتي وفرصه سعيده

تامر حسين يقول...

سمار النيل اهلا بيكي واتمني متكونش اخر زياره ليا في المدونه
وعلي فكره الراجل مش بيفكر دي مش علامه تعجب دي علامه الاستغراب
يعني زي متقولي هو بيقولي مرسمتنيش من وشي ليه
والله اعلم طبعا
تحياتي ليكي كتير وتشرفت برؤيه تعليقك

تامر حسين يقول...

محمود باشا علي
الله يخليك يا عالي المقام
انا علي قدي والله ومجيش حاجا جنب اخويا الفنان ياسر حسين رسام الكاريكاتير
متحرمش من زوقك واتمني اشوف تعليقك دائما
تحياتي

حزيــــــــــــــــــن يقول...

انا اول مره اجى عندك
بص هى الصورة بالسبه ليا انت فنان لأنى مش اعرف اعمل ربعها لكن بالنسبه لصور كتر بشوفها فهى هتكون متواضعه جدا لكن من تجربتى مع الشعر اقدر اقولك انى اول مره كتبت قصيده الناس ضحكت عليا لكن دلوقتى مش عارف عدد الجوائز اللى حصلت عليها فى الشعر والمجال الادبى
ربنا يوفقك
المهم تخدم المجتمع والاسلام بفنك
صاحب تجمع المدونون المصريون
mazaag.blogspot.com

تامر حسين يقول...

حزين سعدت بلقاءك والف شكر لتواضعك الكريم
وبأذن الله هزورك في مدونتك
تحياتي

غير معرف يقول...

أنا حأقولك زى ما قالك أخوك خساره تدفن مواهبك جوه نفسك كده حاول وحاول لحد متوصل للي انت عاوزه، أنا كمان بحب الرسم وبشخبط يعنى، بس بقالى فترة ما برسمش وبحاول أرجع أرسم تانى

Dalia يقول...

على فكره يا تامر انا بحب الرسم جدا
مش معنى كده انى بعرف ارسم .. لا خالص انا لو جيت ارسم ورده هيبقي شكلها عبيط اوى زى اول مره واحد يمسك قلم و يحاول يرسم

مش عارفه ليه دلوقتى افتكرت كلمه كنت كاتباها زمان وقتها الدنيا ضاقت بيا اوى حتى القلم اعلن تمرده عليا و مش راضى يريحنى و يكتب

شوف اللى كنت كاتباه عن الرسم

.. قلمى واقف قدامى حيران صامت عاجز سعات كتير ببقي نفسي ارسم..
.. الفرشه و الالوان هتطلع احساسي احسن من الورقه و القلم .. الرسم لغه عالميه ممكن اى حد يفهمه انما الكتابه.. انا بحب الكتابه .. بس كان نفسي يبقي عندى موهب الرسم عشان اقدر اعبر عن نفسي اكتر...

ارسم و ماتبطلش رسم
كل الجو من ياسر ولا يهمك

تامر حسين يقول...

بحبك يا مصر اهلا بيك في مدونتي
والف شكر لكلامك الرقيق
وانا هسمع كلامك وهرسم تاني
بس المشكله اني مش رسام انا مغني
وصاحب بالين كداب
تحياتي بس بجد هسمع كلامك

تامر حسين يقول...

داليا انتي فعلا كاتبه جيده وانا احييكي علي كتاباتك
وانا بإذن الله هحاول ارسم رسومات تانيه بس لما الناس كلها تشوف الرسمه دي وتقولي رايها

تحياتي ليكي ومتحرميناش من كتاباتك

S H A H يقول...

ده العيلة كلها فنانة بقى, بس انا عرفت ياسر الاول
مش عارف ليه عندي احساس شوية و كدة و هلاقي
محمد حسين

و احمد حسين و مي حسين

بس بجد الرسمة هايلة

اغنيتك اول ما هوصل البيت هنزلها عشان في بلوك على الداونلود هنا

و هبقى اقيم مستوى النشاز اذا كان اتحسن و لا لا

تامر حسين يقول...

S H A H
ههههههه
ماشي ماشي
علي فكره الحمد لله مفيش غيري انا واخويا من عيله حسين عشان بابا مجبش غيرنا والحمد لله
بس الحمد لله انها عيله كلها فنانين مش عيله مجانين ههههههههه
مستني ردك الجميل ان شاء الله
تحياتي

momken يقول...

حلو يا تامر انتوا عليتكوا كلها فنانه ارسم ياعم شخبط ياعم
شخبط شخابيط لخبط لخبيط على الطرقات وفوق الحيط
اعمل الى يعجبك
دى سيلفادور دالى كان بيشخبط
رسمتك حلوة اوى
تحياتى

تامر حسين يقول...

منا خايف لحسن ابقي زي سيلفادور دالي وانتحر في الاخر
ويالهوي لو عندي شنبات زيه تبقي مصيبه هههههههه
تحياتي جداجداجدا

Doba يقول...

أخوك السابق وأنت اللاحق هو بيتحرك لقدام وانت بتخطو خلفه بخطوات نوعا ما محسوبة

نصيحتى ليك فلتخطو خطواتك بثبات وثقة وأحسن الظن بالله ولن يخيب رجاك

تحياتى على بداية موفقة
هبة

تامر حسين يقول...

مرسي دوبا
وكل شيء باوان
تحياتي