٢٠٠٧/٠٥/٢٨

حسبي الله ونعمي الوكيل

مش عارف الصراحه ابدأ منين بس النهارده حصل موقف شفته من بعيد وخلاني مخنوق طول اليوم
وهو صاحب البيت الي فيه الشغل بتاعي بيتنطط علي البواب وبيتنك عليه والبواب غلبان غلب الكتاكيت
وبعد ما صاحب البيت الموقر جعجع وبعبع في البواب المسكين قاله بعلو صوته لم هدمك وفارقنا من هنا ملكش عيش عندي
طبعا انا قلت بيني وبين نفسي يمكن يكون البواب غلطان بس لما شفت البواب وهو بيلم هدومه وعفشه
لاقيت ان كل ما يملكه يادوب ملي كرتونه من بتوع التلفزيونات كده
والي هو عباره عن جلبيتين مثلا وكبيرته مش بطنيه حتي
سيبكم من كل ده انا مديقنيش غير منظر البواب وهو قاعد علي جنب الرصيف كده وباصص في الارض وبيفكر هيروح فين ولا هييجي منين وهيروح بمراته الغلبانه الي ابنها علي ايديها مكملش تلت تشهر
انا مش هقول حاجا غير حسبي الله ونعمي الوكيل في كل من يتسبب في قطع عيش حد حتي لو كان صاحب بيت ولا شركه ولا اي شيء خلقه ربنا
معلش طولت عليكوا بس كان نفسي افضفض
تحياتي

هناك ٣٦ تعليقًا:

shermen يقول...

فعلا معاك حق حسبي الله ونعم الوكيل

تحياتي

تامر حسين يقول...

مشكور لردك جدا وربنا يعفو عنا كلنا
ويكفينا شر الغرور

Yasser Hussein يقول...

صاحب البيت ده
تلاقيه شخص واطي
وعنده مُركب نقص
طلعه يا عيني على البواب الغلبان
ميعرفش إن الأيام دول
وممكن تلف الايام وتدور
ويتحط في نفس الموقف اللي اتحط فيه البواب المسكين

خالص تحياتي

تامر حسين يقول...

عندك اخويا العزيز
وعلي راي الاغنيه الي بموت فيها الي بيغنيها حسين الجسمي الي بتقول

لا تغرك الدنيا وتصبح عديم احساس لا تحس فيوم انك اصبحت فوق الناس حاسب من افعالك ومن دعوه المظلوم الي بنيته سنين ممكن يضيع فيوم

ركز في كلامها وقولي رايك وانتو كمان ياريت تقولو رايكو
تحياتي

Dalia يقول...

حسبي الله و نعم الوكيل

بجد حاجه تخنق الناس دى عاوزه ايه؟؟

يعنى هو المدير ارتاح كده لما قطع عيش الراجل

على رأى جدتى
قطع الرقاب ولا قطع الارزاق

Unknown يقول...

مقدرشى اقول غير نفس كلمتك حسبى الله ونعم الوكيل على كل الى بيغرة نفسة وميعرفشى اخرتة اية ربنا يكفينا شر الغرور بالنفس والكبر على عباد الله

تامر حسين يقول...

داليا
والله انا نفسي اعرف هم عاوزين ايه ممكن يكون المال بيعمي اعيون وميعرفوش ان ربنا بيعطي لهم رزقهم كا اختبار لهم ويشوف هيعملو بالفلوس ايه
بس والله في ناس كويسه كتير ربنا بيديهم وبيفتكرو هم كانو ايه وبيتعاملو مع الاقل منهم ماديا باسلوب جميل جدا وربنا يرزقهم كمان وكمان

تحياتي

ايويه وانا كمان بقولها طول عمري ربنا يكفيني شر الغرور

والله لا اله الا انت سبحانك انني كنت من الظالمين

تحياتي

tota يقول...

قد ايه الناس مابقاش عندها قلب اصعب حاجه ظلم الانسان
حيروح من ربنا فين؟؟
موقف بجد يبكي فعلا حسبي الله ونعم الوكيل

عمرو غريب يقول...

للاسف هي دة الطريقة الي بيتعامل بة اي واحد غني مع اخر فقير

بسمه عبدالباسط يقول...

حسبى الله ونعم الوكيل
مش قادرة أقول غير كده

تامر حسين يقول...

بجد مش عارف اقول ايه انتو رفعتو من روحي المعنويه وبجد يارب يتقبل منا الدعاء علي كل ظالم مستبد

تحياتي

Tamer Nabil Moussa يقول...

كلامك صحيح

الا قطع اكل العيش

ربنا يصلح الحال للجميع

تحياتى

warDaya يقول...

اوووف ايه الموقف اللي بشع ده:@..
صحيح الواحد شاف كتير من البوابين وفي منهم اللي ولاد لذينه بجد..
بس الموقف ده وحش جدا..
ربنا هايردهاله...وهايجيبله اللي يتنطط عليه في اكل عيشه ولا يقطعله اي حاجه عشان يجرب المعامله دي..

تامر حسين يقول...

Tamer Nabil
rabena ysleh el hal

warDaya
rabena may7otna fel maokef da

نقطة مية يقول...

الراجل صاحب البيت.....حسبي الله و نعم الوكيل....!!
الناس مبقتش ترحم حد

والله زعلتني

تامر حسين يقول...

الحج صاحب البيت
تحياتي

ابو العربى يقول...

والله الظلم انتشر بس كان لازم تدخل
وتعمل حاجة مجرد محوله كانت من الممكن تنجى هؤلاء المساكين من الطرد

تحياتى

AHMED SAMIR يقول...

طبعا قطع عيش حد دي مسألة في منتهى الصعوبة والقسوة ومش اي حد يقدر يعملها
عايزة حد قلبه جامد
بس برضة لازم الناس تساعد بعضها علشان ميحصلش كدة بمعنى ان اكيد البواب عمل حاجة رهيبة كان جزاءها انه فقد وظيفته
انا مش مع ان البواب يطرد من شغله وعمري مااعملها في حياتي بس لازم في زاوية تانية للموضوع لازم ناخدها في الاعتبار
تحياتي واحتراماتي

تامر حسين يقول...

ضد الظلم

والله اعتقد ان مهما كنت عملت مكنتش همنع واحد قلبه متصلب من اتخاز رايه واكيد مش هيخلي صاحب البيت بواب عنده علشان خاطر عيوني مع العلم اني ذكرت انه صاحب البيت الي فيه شغلي مش صاحب بيتي
تحياتي

A.SAMIR

والله اخي الكريم انا سألت البواب بالفعل عن سبب المشكله بس طلع ان صاحب البيت اصلا شكاك في نفسه ومش بيثق في حد وفاكر كل الناس بتسرقه
زي متقول بقي مصاب بحاله من الخوف علي فلوسه
اكيد فهمني طبعا
تحياتي

غير معرف يقول...

ليك حق تتخنق طبعا.. وانا بقرأ البوست اصلا تخيلت اللي بتحكيه اتخنقت اووووووووووووووي .. بس عارف انت كان المفروض تحاول تتدخل عشان خاطر الراجل الغلبان ده واهي محاولة ياصابت ياخابت على الاقل عشان تحس انك عملت اللي عليك .. بس يلا خلاص بقى اللي حصل حصل وربنا يرزقوا بمكان افضل

تحياتي

تامر حسين يقول...

يا جماعا انا متدخلتش خوف مني او ضعف انا متدخلتش لاني بصراحه قرفت من صاحب البيت ومن منظره اصلا وهو بيتخانق مع البواب الغلبان والصراحه لو كنت تدخلت كان ممكن الموضوع يزيد او يوصل اني اضربه او اهزأه وانا الصراحه محبش اقلل من نفسي مع واحد زي ده

وربنا هيرزقه باذن الله
تحياتي

tota يقول...

حبينا بس نسأل ونتطمن بقالك مده غايب اتمني انك تكون بخييييييييير
ياتامر
سلامي ليك

تامر حسين يقول...

توتا متحرمش من زوقك الغالي
انا بخير والف الف شكر لزوقك مره تانيه
تحياتي

tona يقول...

تامر هو انا ممكن اسال انت عملت ايه غير الدعا علي الراجل دا



سوري لو بتعتبر دا سخافه


بس علي اد ما القصه دي اثرت فيه علي اد ما انا فعلا شيلت هم الراجل الغلبان دا

تامر حسين يقول...

والله انا مش شايف سخافه بس ممكن تونا تقولي كان ممكن اعمل ايه في الموقف ده اكتر من اني احسبن عليه
والله انا قلت في تعليق سابق انا مهما عملت مش هقلل من شأني مع واحد مخفش ربنا وهو بيقطع عيش د يبقي انا الي هغير تفكيره والله من راي منكم منكرا فليغيره بيده فأن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطه فبقلبه وذلك اضعف الايمان
بس انتي اقري كل التعليقات الي فاتت وهتفهمي اكتر الموضوع
تحياتي ليكي ومتخفيش انا مش شايف سخافه ولا حاجا

Hadota ... حدوتة يقول...

بص الموقف على الطريقة اللى انت بتحكى بيها دى فعلا يقطع القلب
وبيدل على انك انسان حساس فعلا
بس الفكرة انه ممكن يكون فعلا عمل كبيرة والاهم من كده انا اعرف ان البوابين دول حاجة مش سهلة
وبلاويهم اكتر من فوايدهم والناس بتضطر تستحملهم عشان هما مش كتير فى البلد
فانت متقلقش يعنى عليه هوا تلاقيه فى نفس اليوم شاف لنفسه سكة واشتغل بواب فى حتة احسن من عندكم

انا عارفة ان فيلم احمد ذكى بتاع البيه البواب مبالغ فيه جدا
بس هوا اللى ثابت فى دماغى عن البوابين لانى سمعت حواديت كتير فى الواقع تتطابق معاه


بس ارجع واقول البواب وابنه ومراته صعبوا عليا
متخفش ربنا مبينساش حد

تامر حسين يقول...

حدوته
انتي جبتي المفيد
بس ارجع واقول البواب وابنه ومراته صعبوا عليا
متخفش ربنا مبينساش حد

تحياتي

غير معرف يقول...

انا عايزة اقول ان الله لا يغادر صغيرة ولا كبيرة الا واحصاها وانا عارفة ان ربنا كريم وكبير اوي اكبر من اي انسان مغرور يفتكر انة ملك الدنيا ويتحكم في الناس نفسي اقولة هيجي اليوم الي تقف قدام الي ظلمتة وتتمني انة يسامحك ومش بعيد يكون ذنبة دة هو الي بيفصل بين الجنة والنار ليك شوف باة هتبقي بتتزللة قد اية عشان يعفي عنك

تامر حسين يقول...

سبحان الله نفس ماتخيلت بالظبط

ربنا يعفو عنا جميعا ويزيد ميزان حسناتنا
تحياتي

koukawy يقول...

ربنا اللي بيرزق

تامر حسين يقول...

koukawy said...
ربنا اللي بيرزق


ونعمي بالله
تعليق موجز وجميل
تحياتي

عقد الياسمين يقول...

حسبي الله و نعم الوكيل
فطع العيش و الرزق دا صعب جدا
ليه صاحب البيت ميحطش نفسة بدل البواب
و يشعر نفس شعوره
؟؟؟!!!!
الإنسان أناني و بينسي دايما
إن الايام بتدور
و يوم لك و تلاته أربعه خمسة عليك
تحياتي و تقديري لحضرتك

تامر حسين يقول...

عقد الياسمين شرفتيني بزيارتك
ومعلش فعلا احنا في زمن العجايب
تحياتي

lolla يقول...

المفروض اتكلم بصراحه صح؟؟؟؟
حسبى الله ونعم الوكيل فعلا ... بس
انت عرفت البواب عمل ايه اصلا
كل واحد بيشتغل مهما كان مستواه لازم يتقن فى عمله ... لازم ... من غير اعذار
انا لو كنت صاحبه عماره والبواب بتاعى ... حتى لو كان ع الحديده .. تخيل لو سرق .... او مأتقنش فى عمله
لازم اتخلص منه ..لازم ... اى نعم هساعده بفلوس .... بس مش هيشتغل معاى
مقدرش اسكت على حاجه مترضيش ربنا حتى لو صدرت عن واحد فقير

تامر حسين يقول...

لولا
علي فكره العيب مش في البواب
العيب في صاحب البيت لانه مش اول مره يعمل حركات نقص مع البوابين
ده كل يوم يغير بواب ويتلككلو ديما في اخر الشهر عشان ميديهوش باقي حسابه
انا عن نفسي اتكلمت مع البواب بعد الموضوع وعرفت ان السبب حته ماسوره قطعها بعشرين جنيه
مع العلم انه جاب الصنايعيه من ورشتهم لحد بيت الراجل بالعدد بتاعتهم وعملو كل الشغل تحت البيت وكمان خلي الصنايعيه يتكلمو معاه وقالولو احنا خدنا المبلغ ده فعلا
مش هطول عليكي عشان الموضوع بقي في طي النسيان كالعاده
تحياتي

ٍSOU يقول...

بنى ادمين الفلوس عمت قلوبهم و ضعف الىل قدامهم فرعنهم..حسبى الله و نعم الوكيل